Er jeres saunagus professionelt? – Blogindlæg 2

Hos SaunaXperience er vores absolut største fokus kundernes kunder. Missionen for firmaet er at dygtiggøre gusmestre i Danmark, så alle saunagængere kan få den kvalitet og sikkerhed de fortjener. Vi oplever at saunagus er blevet et misforstået koncept, hvor kundernes behov ikke bliver mødt og gusmestrenes kreativitet begrænses. Et af de store problemer er at fokus bliver at skabe et varmt miljø, fremfor at skabe en sanseoplevelse med musik, lys, dufte og dertilhørende varme. Når fokus primært ligger på ekstrem varme ekskluderes et stort kundesegment, da wellness-oplevelsen bliver sekundær, hvilket kan virke afskrækkende for mange. Dette skaber oftest en hardcore saunagængerkultur, som efterlader de nederste bænke tomme. For en virksomhed er saunagus en kommerciel affære, hvorfor vi mener at det er vigtigt, i takt med en stærkt stigende interesse, at saunagus bør rettes mod mangfoldigheden! Styrken ved saunagus er, at det er med til at udvikle et brand for både svømmehaller og wellnesscentre, som, udover den traditionelle wellness, kan tilbyde en ekstraordinær sanseoplevelse gennem saunagus. 

Vores vision

Hos SaunaXperience er der fokus på kundeoplevelsen og hvordan man fremelsker den dygtige saunagusmester, som ved hvad kunder vil have og udvikler sine færdigheder derefter. Én ting er de færdigheder der skal til for at lave et godt gus, noget andet er hvordan man som institution kommercialiserer saunagus, så det gør stedet til en attraktiv destination. Saunagus er en voksende aktivitet blandt wellness-interesseret hvilket gør at en god og sikker kvalitet af saunagus kan være med til at sætte wellness-stedet på landkortet. I flæng med at interessen for saunagus vokser er der både brug for virksomheder der tilbyder saunagus og deres kunder er bevidste om hvad der udgør et sikkert og sansestimulerende saunagus. Måden hvorpå vi skaber denne sikre og retmæssige kultur som saunagusen fortjener er for virksomheden og dens ansatte synspunkt ved at skabe guskultur blandt de ansatte som fremmer fællesskabet og hæver bundniveauet, hvilket hjælper til at give gæsterne en bedre oplevelse.

Saunagus skal være sjovt at lave

Som institution der tilbyder saunagus, er det vigtigt at understrege, at saunagus skal være sjovt, for dem der laver det! Det er som livredder ikke altid lige spændende, at få nye arbejdsopgaver. Hvordan sørger en arbejdsgiver så for, at de ansatte får interesse for det nye, eller allerede implementerede, tiltag? Der er flere punkter. Som først nævnt skal saunagus være sjovt, for dem der laver det. Det gør man ved at opfordre til kreativitet, udvikling og evt. ved at der er en gulerod, for gusmestrene. Men det gør man også ved, at opkvalificere dem og gøre dem sikre i faget. For det andet så skal der være et stort fokus på saunagus som noget kollegialt frem for individuelt. Den enkelte gusmester kan være nok så god, men hvis der er en ”frontløber” og resten sakker bagud, så kan det være skadeligt for kulturen. Derfor vil vi opfordre til, at man deler sin enorme viden med hinanden. Deltag i hinandens gus, hold aftner hvor gus er omdrejningspunkt eller tag jævnligt på kurser som er med til at hæve bundniveauet. Ved at saunagus bliver sjovt at lave, bliver det også en større fornøjelse for gæsten, da det kommer til, udtrykker i guset. Har dette indlæg vakt din interesse, så skriv endelig til os, og så vil vi hjælpe jer med at opfylde jeres gusdrømme!

De varmeste hilsner 

Emil & Christian